mandag 26. mai 2014

Søndagens lille tur.

Endelig ble det en padletur igjen. Litt forsiktig annonsering på FB resulterte i to hendvendelser. Jeg padler fra Kjøpmanskjær og ut til Engø, der skal jeg møte Ole Magnus og Egil. På vei utover så tenker jeg litt på alternative ruter for dagen. Hmm hva med å krysse Oslofjorden og padle over til Misingene, det er en god tur og været er veldig bra i dag. Det er ca 8 km å padle ut hit og Ole Magnus er på plass. Han har ikke hele dagen til rådighet så vi blir enige om å padle rundt Tjøme, men vi padler tilbake den veien jeg kom fra, da blir det jo noen flere kilometer på meg. Egil fant ikke et sted å parkere så han kjørte lengere syd.
Rett før Engø.
Vi legger lystig ivei og Ole Magnus har aldri padlet rundt Tjøme før og det lengste han har padlet er 22 km på Camp RulleRolf. Da blir det en ny rekord for en kar i dag i allefall. Jeg har tatt med kjøkken i dag og masse scampi, løk og div pluss en vørterøl, det er egentlig ganske godt. Fyrstikker har jeg glemt men det ordner Ole Magnus med at konemor kommer til Mågerøbåthavn. Mmmm da skal vi iallefall spise godt etterpå.
Ole Magnus har et smykke av en kajakk, hjemmelaget.

Denne er ikke hjemmelaget, men veldig kul.

Flott båt.
Jeg padler i shorts og t skjorte i dag, Ole Magnus padler i tørrdrakt og høye sko, etter 4 km er han klissvåt og vil ha av seg tørrdrakten, skjønner han godt jeg. Vi runder Vrengen og padler over til Veierland og derifra over til Hui, der tar vi en kopp kaffe og litt kjeks og fyller på med mere kaffe.
Fra stoppen på Hui.
Veien går videre sydover og ut til Moutmarka, der går vi iland og rigger til litt spiseutstyr. Har litt lite bensin igjen og plundrer med å få tent "skiten"  Den bare flammer opp og slokner, har svært få fyrstikker igjen og dritt der gikk den siste, jeg har hatt flasken oppned...... Er det mulig å være så teit, ja ja ikke svar på det. Pakket ned scampi igjen og fikk en halvpart av matpakken til Ole Magnus, det smakte på dette tidspunktet. Det er noe mer sjø her ute og jeg trives og Ole Magnus er litt mer reservert men vi kommer da rundt og han får passert noen nye grenser.
Fra en liten kanal ute på Verdens ende.

Samme kanalen bare sett forover, å her er det så pent.
Dette er et flott parti innenfor Vasskalven og Froungen, her kommer bare vi frem.

X marks the spot.
En herlig dag nærmer seg slutten og jeg padler med Ole Magnus bort til Engø igjen og han er veldig fornøyd med dagens innsats på ca 33 km. Jeg er nå oppe i 41 km og padler en liten omvei før jeg setter kursen hjemover igjen, setter meg et mål på 50 km.
Blir som jeg tenker og gps\n stopper på 50,5 km
Dagens rute ser da slik ut.
Takk for en flott dag Ole Magnus.

mandag 19. mai 2014

Tjøme rundt en mandag i mai

Våkner til et fabelaktig flott vær, det har jo vært mye jobbing i det siste og litt lite padling. I dag så gjorde jeg noe med det. Bestemte meg for å padle i shorts i dag (regner nesten med at det blir noen reaksjoner....) Og jeg padler i en langarmet rashguard skojrte og barbeint, mmm smak på det ordet barbeint. Skikkelig deilig å vasse ut i sjøen barbeint. Det er så godt som vindstille og solen skinner fra en nesten skyfri himmel. Legger turen fra Kjøpmanskjær og østover mot Mågerø først.
Blir ikke veldig mye bedre enn dette.

19 mai og man kan lufte/vaske tærna.

Padlet utom Ildverket og deretter over til Vasskalven og så gjennom denne lille kanalen ved Havna hotel. Det er skikkelig varmt i dag men litt kaldt i vannet. Så ligger også vannet som et stuegulv så noen stor sjanse for å dette i havet er det vel ikke.
Dette er en liten kajakk strand rett syd for Havna hotel, kaffe smaker godt her.

 En annen liten ting er at jeg går på 5-2 og i mandag og torsdager så spiser jeg ingen ting, kanskje litt salat og et eple, men ikke mye mer. Drikker mye kaffe og har det helt greit. Siden slutten av januar så har jeg gått ned 10 kg og har det kjempebra med meg selv. Det å padle 30 pluss kilometer uten å spise er ikke så gæli som man skulle tro. At jeg padlet fra vannflaska i Kjøpmanskjær var jo et lite minus,,,
Perfekt kajakkstrand som sagt.

Snart ute på Verdens Ende.

Sånn som dette gikk nå timene.


Når jeg padlet nordover igjen, i et like stille vær så ser jeg plutselig en hel masse bevegelser og finner i overflaten, slutter å padle og glir bare fremover og det er en stor flokk med horngjel, utrolig kult å se de svømme ved siden av båten, en god opplevelse. Det er veldig mye fugl her ute også og ærfuglen har kommet med små dun nøster. Flott å se på det også. Det beste med dagen i dag var shorts, tskjorte og barbeint. En annen god ting var forekomsten av glassmaneter, nå i dag var det masse av dem.
Dagens rute


Endelig etter noen dagers tørke...

17 mai er det jo 200 års jubileum for grunnloven, 150 års jubileum for en eller annen sang og 10 års jubileum for et fyrverkeri her i Tønsberg. I flere år har jeg tenkt å padle hit og ligge midt i bassenget med alle de andre store båtnene. Som tenkt så gjort, tok med min kjære datter og vi la i vei fra Sjøormen og padlet bort til sentrum, Hennes første tur av året og da starter vi med nattpadling, like greit det. La ut innvitasjon på FB men ingen andre møtte opp og det kan dere angre på.
En herlig vær og en herlig stemmning gjorde sitt til at denne kvelden ble meget bra, padlet distanse var ikke noe å skryte av, 3,5 km. Opplevelsen derimot var stor.
Kveld i byen.

Litt fyrverkeri.
Det er ganske kult når man blander musikk og fyrverkeri, litt Jean Michelle Jarre aktig musikk, med ganske så godt volum, heftig. Gleder meg til neste år.

tirsdag 13. mai 2014

Noen ord om Point 65 freya av Freya.

Legg særlig merke til hennes meninger om skeg....... Ja det er forskjell på lek og turpadling.
Since Valparaiso/ Chile in August 2012 I was paddling around South America the new “Freya” expedition kayak, developed by Point 65 in cooperation with the designer Magnus de Brito and my own experience of many miles of remote expedition kayaking.
I will now in my home break write some personal review about the kayak, trying to be objective and not influenced by my obvious sponsorship by Point 65 ….there are a lot of common sense knowledge statements in there, but also a lot of fine tuning your “Freya” kayak you already own or plan to purchase soon.

- When it puts you off that the kayak carrying my name in fat letters you can peel them off easily – I know I am not everybody’s personal darling (and don’t even want to…) ! :-) )

- This boat has a strong character – like myself….and it is unique in the wide range of available expedition sea kayaks. Don’t even think an at the first glance similar looking boat has the similar features. I am happy to compare for you any other available brand’s model and tell you why mine is better!

- You like the most beautiful, sexy looking piece ever with outstanding lines, not able to be mixed up with any other model on the market? The “Freya” has it… :-)

- You like a kayak with large storage capacity? I can easily carry food for way more than four weeks and water for more than twelve days, plus all the rest of my gear I think I need to carry around. You just need to be able to handle the heavy barge then at least at the beginning until you eat and drink your way through the load. Any other expedition kayak I paddled so far can carry way less stuff. Even in front of the footrest I can store 4 x 4 liters of water, if needed…(with my body length of 1,77 m, Peter with 1,95 m having the seat and footrest extended to the max still can take two bags there)

- Yes, you should not be a too short, too weak person to paddle this boat, though the range of the seat adjustment and footrest adjustment allows people down to maybe 1,60 m to be able to paddle the kayak and to find a good position on paddling with free knees and on locking the legs in case you need to roll. But a full load of over 100 kg may be tough to handle by a short fragile woman. I am just an average size, average strength (compared to males…) , am perfectly happy with the relation of my size and the kayak and can handle it even fully loaded!

- You like a fast kayak, still solid stable and tracking well straight with a now perfect rudder system? Here we go…it is fast as hell with the round hull shape and sharp bow and very little rocker, surfing empty like a flash while easy to keep stable in big waves and straight with the most efficient rudder hanging always *in* the water, and it is with those qualities simply running efficient if you have a heavy load – all I want on my expeditions. It is not a typical beginner kayak though, but possible, and  if you teach a beginner in this kayak, he/ she will at least be able to learn how to paddle correctly with the features below.

- You like non-leaking and simply to handle hatches and lids? The regular solid oval rubber hatches are never leaking once put on straight, They are very easy to handle compared to some other fancy looking but at the end all leaking or fumbling hatch closure systems. My own kayak is eventually produced well with very few spots to sand or other ugly spots like non-laminated screw hats inside. They are getting close to the perfectly manufactured kayak (which I NEVER had on any other kayak…) If your day hatch has still such a stiff lightweight lit, ask your dealer for a solid rubber one. They are much better and locking solidly, although a few grams more heavy. Who cares?

- I would now (after my student’s learning phase…) never paddle a skeg only kayak for an expedition or even a simple day touring, as it is a waste of energy to do correction strokes with the paddle. Why should I not rather just press slightly my either tip toes to go around a corner instead of taking speed out of my pace to use the paddle for directional control or to edge my kayak? I see no reason…besides kayak teachers have something to teach and it may be fun to learn. But it is not efficient, neither on surfing waves, nor on fast paddling, nor on maneuvering your kayak through narrow slots. And efficiency is a BIG word for me on a kayak trip…and it may end up into more safety…

- Also, any other rudder system will break sooner or later, pulled up or being released on a rough surf landing.  And if you maybe have even to do a roll with potential ground touch, or the kayak is later tumbling around in the back surge or surf after exiting before you are eventually able to control it, it is also likely to break. Other similar looking  rudder systems like the one from epic are way too fragile, wearing out quickly and breaking the fin off easy. My rudder system is (after some teething problems…) solid and survived even my endless Pororoca surf at night with the nylon blade only marginal bent. I could form it with some pressure just back to the old shape. On any other ugly surf landing I did the same, if the blade got a bit bent, but it never broke!!! Neither did the whole system dissolve. Ok, every few days I have to tighten the screws on the small bottom bar holding the rudder foot on place. Some Locktite  may fix the issue. And you may need to check after long heavy use the screws holding the pole of the rudder foot after you took the rudder off. But this may not even be necessary for normal use.

- You should look *not* for a kayak with those fat thigh supports sticking out in the way where you should drive your legs up and down while paddling…the knee lock under the cockpit rim in case of a necessary roll is good enough. Unfortunately a normal sea kayaker is still thinking he needs to spread out and to lock his knees all the time while paddling…kayak racer and surfski people don’t either, and the latter paddle in sometimes bigger seas than sea kayakers do…I hung out enough with racing people to see the difference. These thighs support pieces are also in the way on a quick entry or exit. Unfortunately there are very few so called “fast fitness kayaks” with expedition ambitions, having a sharp vertical bow and thinking they are matching this class just trying to look the same in the hull shape. As they are mostly outfitted with those surplus pieces, the result is that few sea kayakers are learning and eventually are able to paddle an efficient body rotating, core paddling style as they obviously can’t use their legs with them being safely locked away all the time. You may slightly get around this issue by keeping your legs off the thigh braces and still moving them up and down in the range your kayak does allow. But it will never be working well.

- The same goes for the footrests – as you should drive your legs, keeping them close together to support your good core paddling style, you will meed a solid foot bar like in the “Freya” kayak reaching all across the hull, with the directional control paddles attached on the top, instead of  those tiny rests attached to the sides of the hull, hurting not only your feet on a long paddling day, not being able to find a variation of comfortable positions, but also forcing you to spread your knees.  Even worse is the strange system of some Canadian manufacturer where the tiny footrests at the sides are mounted on sliding bars and are even meant to be moving to be able to turn the rudder…if you now try to drive your legs somehow to assist a good core paddling style, you are continuously moving the rudder like a fish tail…maybe this propels you along a bit faster? :-)

- All deck lines, toggles and fittings are made and placed well, you can easy add a Zölzer deck net on the front deck and a triangle cut one on the stern for your helmet, see my own kayak pictures. I always have such nets on my kayak deck. And you should add a double running bow line with a sliding knot and solid snap link for multi purpose use. I mostly drag my emptied kayak up the beach on the bow line clipped to the toggle, having in this way two attachment points on the last fitting and on the toggle to hold the weight. I also use the bow line as a life line on paddling to clip myself via the spray deck or PFD to the kayak on ANY conditions. And you may like the bow line simply to park your kayak afloat somewhere, and and and…

- The backrest they put in is not too bad, but quite high. I personally prefer a smaller soft one Back Band 2 from Snapdragon.

- The flat seat in the production line you can also live with to a certain degree of hard usage. I have a more solid one built in my expedition version which is hung up on two rails at the sides of the hull and not sitting on one bottom rail only.

-The cockpit rim is mostly a bit sharp inside where you like to grab the kayak straddled to pull it up the beach backwards, but you can sand the spot to soften.

Overall – I don’t like to paddle any other kayak on any length any more! Lengthy expedition, weekend or short day trip – this is my kayak!

-  Some things on the basically great  and unique whole rudder system unfortunately Point 65 changed on the production line, different to my own kayak I am using, without my acceptance:
1. They invented this strange new turning knob for uphauling the rudder blade instead of keeping a simple line running through a deck slot ending up in a clam cleat. No good at all, but you can try to live with it or it is possible to change.
2. The fine tuning of the length of the rudder lines to adjust the angle of the rudder pedals inside the cockpit is not outfitted with an in the line inserted double screw like in my kayak but with a simple small clam cleat only which may slide on the long use. Easy to correct yourself!
3. They added a very much in the way and surplus handle to change the foot plate locking position. Easy to get rid of!
You can contact me if you like to know how to change those three issues if you may also not be happy with them.

torsdag 8. mai 2014

Litt småfiksing i garasjen.

Har en båt hengenede i garasjen, den er ikke min, men en hyggelig herremann i fra Veierland. Båten hadde en skade og det var at opphenget til styrepinnen hadde brukket. Årsaken var nok at roret hadde irret fast. Som en følge av dette så har styrepinneopphenget røket ved ekstra stor belastning. Kraft ganger arm osv osv.
Legg merke til "beskyttelse" på tuppen, fikk meg et skikkelig kutt i huet..........

Trenger litt fiksing rundt/under sargkanten også.

Her var problemet, til venstre så var den buende listen knekket og til høyre var hele innlimingen revet opp.
 Nå er ting satt på plass og jeg brukt litt superlim for å feste dette. Grunnen er at da sitter ting bra når jeg skal bruke epoksy med glassfiber kutt på venstre side og epoksy med glassfibermatte på høyre side, har vasket med en type isopropanol og pusset lett rundt stedet som skal glasses.
Så henger den i taket og da har jeg en fin arbeids stilling.

Dammen en regnværsdag i mai, trenger bare et par tonn til med stein, men det kommer.

Utsikt fra terrassen, her er det deilig å sitte med en øl, eller vin.
Så ble det litt stillestand på padlefronten da jeg kuttet meg skikkelig i tommelen, blir nok et lite hakk der etterhvert. Vil gjerne vente til såret har grodd litt mer før jeg utssetter det for fuktighet over lengere tid, hadde jo planlagt en fin tur i dag men det får komme litt senere.
Her en liten link til Freyas tanker om nybåten som nå er noen dager forsinket. Jeg har jo sagt det før og jeg sier det igjen, de som venter på noe godt, venter ofte lenge......